Juan Pablo Hernández Gutiérrez, Pero, qué va, si el destino es así
(Seated figure, no gold nose-ring) (2023), video 1:06 min



“Pero, qué va, si el destino es así” (Seated figure, no gold-nose ring) es un video promocional a un modelo 3D creado a partir de una captura de pantalla de Seated Figure with Gold Nose-ring, una estatuilla Quimbaya, parte de la colección en línea del Museo Gardiner. El video presenta el código binario del modelo 3D de la estatuilla y ofrece un código QR que enlaza a un archivo STL para impresora 3D. Partiendo de una imagen 2D hasta convertirla en un modelo 3D y luego crear el archivo STL para ser impreso, la imagen tiene la posibilidad de transformarse en un objeto, convirtiéndose en una copia en movimiento.

Este proyecto es una invitación a reflexionar sobre nuestra relación con la copia, la imagen pobre, la profanación, la pertenencia y la identidad. La copia de esta cerámica Quimbaya, empuja aún más la descontextualización y desplazamiento de la pieza. Esta obra a través del código QR puede ser compartida de manera rápida y ligera, abriendo la posibilidad de reproducir copias con libre movilidad en contraste a la pieza del museo. Este desplazamiento se convierte en una característica en común con otros objetos, cuerpos y comunidades, generando nuevas relaciones entre estos.


“Pero, qué va, si el destino es así” "Seated figure, no gold-nose ring" is a promotional video to a 3D model created from a screenshot of the Seated Figure with Gold Nose-ring, a Quimbaya ceramic, part of the Gardiner Museum's online collection. The video presents the binary code of the 3D model of the figure and provides a QR code that links to a 3D printer STL file. Starting from a 2D image to a 3D model and then creating the STL file to be printed. Therefore, the image can transform into an object becoming a moving copy.

This project invites us to reflect on our relationship with the copy, the poor image, profanation, belonging and identity. The copy of this Quimbaya ceramic pushes further the decontextualization and displacement of the piece. This work, through the QR code can be shared quickly and lightly, reproducing copies with free mobility in contrast to the museum piece. This displacement becomes a characteristic in common with other objects, bodies and communities, generating new relationships between them.







PROJECTS

Mending the Museum (2023)
Workshop Series:
   Narrative Charm
   Blackout Poetry
   Play it Forward
   Cloning and Paper Clay
   Clay|Sound|Powah


INFO

About the Collective
Members of the Collective



Mending the Museum is a collaborative duo comprised of Karina Román Justo and Camila Salcedo. Together, their intent is to work as a bridge between artists, communities, regional museums, and craft objects from their collections, to reflect on ancestry and speculative futures within the framework of cultural belonging.


For all inquires, please email mendingthemuseum@gmail.com


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